اگر کاری برای شما لذت بخش باشد اعتیاد نیست؟

اعتیاد – علائم، درمان

برای یک دوره زمانی طولانی مدتی، اعتیاد به معنای یک رفتار غیر قابل کنترل در رابطه با استفاده از الکل و سایر داروها در نظر گرفته می شد.

اخیرا، مفهوم اعتیاد بسط داده شده است و شامل رفتارها، از قبیل قمار بازی و همچنین مواد، و حتی فعالیت های فعالیت های معمولی و ضروری، از قبیل ورزش و غذا خوردن می باشد.

عامل کلیدی برای در نظر گرفتن یک رفتار به عنوان اعتیاد، عبارت از لذت بردن فرد از آن رفتار و مشغول بودن بیش از حد فرد به آن رفتار می باشد، به نحوی که این رفتار بر روی زندگی روزمره وی تاثیر قابل توجهی بگذارد.

در زمانی که یک فرد معتاد باشد، رفتار وی به جای رفع مشکل، منجر به ایجاد مشکلات بیشتری در زندگی وی و اطرافیان وی می شود.

پنج مورد مهم در رابطه با اعتیاد ها

  1. هر چند که در اغلب موارد، اعتیاد به مواد به راحتی قابل تشخیص نمی باشد. یک سری بحث ها و اختلاف نظر ها در مورد اینکه کدام یک از مواد اعتیاد واقعی هستند، وجود دارد. راهنماهای موجود از طریق راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی یا DSM – 5 ، موادی که بیشترین تاثیر را بر روی وضعیت روانی فرد دارد را نشان می دهد و شامل برخی از داروهایی می باشد که احتمال معتاد شدن افراد به آن وجود دارد.
  2. همچنین مباحث گسترده ای در رابطه با واقعی بودن اعتیاد مربوط به برخی از اعتیاد های رفتاری وجود دارد. به منظور مشخص کردن این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز وجود دارد. یکی از اعتیاد های رفتاری عبارت از اعتیاد به قمار می باشد که طی سالیان متمادی به عنوان تکانش و محرک انحراف کنترلی در نظر گرفته می شد. در حال حاضر، این رفتار در DSM به عنوان اختلال قمار بازی در نظر گرفته می شود.
  3. پیشرفت اعتیاد ها زمان بر است. معتاد شدن یک فرد بعد از یک بار استفاده از مواد، غیر محتمل می باشد، هر چند که ممکن است همین یک بار استفاده به ایجاد مشکلات سلامت روانی منجر شود، و یا در نتیجه استفاده بیش از حد و یا در نتیجه عوارض مربوط به استفاده از برخی مواد، دچار مرگ شود.
  4. هر چند که برخی از مکاتب فکری وجود دارند که لزوم پرهیز کامل (از مشروبات الکلی و غیره) را به افراد نصیحت می کنند، ولی بیشتر افراد قادر هستند تا رفتار های اعتیاد آور، همانند نوشیدن، خوردن، خرید کردن و سکس را کنترل کنند. در حالت کلی، بهترین ایده بستگی به عوامل زیادی دارد و برای گرفتن مناسب ترین تصمیم باید از یک دکتر و یا درمانگر مشورت گرفت.
  5. همواره استفاده از مواد نشان دهنده اعتیاد نمی باشد، هر چند که مصرف برخی داروها با ریسک های سلامتی و اجتماعی بالا، همانند اعتیاد، مواجه است. در صورتی که والدین مشاهده کنند که کودک شان از یک دارو استفاده می کند، نباید به صورت اتوماتیک فرض کنند که کودک شان معتاد است.
  6. منبع: مرکز روانشناسی و روانپزشکی مگاروان - اگر کاری برای شما لذت بخش باشد اعتیاد نیست؟
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...